Projekthét keretében diákjaink a „Hogyan tanuljunk eredményesebben?" kérdéskört járták körül. Ennek a modulnak a bevezetését 1998-ban határozta el a tantestület. A pedagógusok 30 órás tanfolyam keretében sajátították el a tanulásmódszertant tanító fejlesztési technikát, majd beépítettük a helyi tantervbe a megvalósítását.
A gyakorlatban ez úgy történik, hogy minden tanév kezdete előtti héten az egy osztályban tanító pedagógusok összeülnek, és felosztják egymás között a témákat. A tanév elején három napon át dolgozunk az adott témakörrel; illetve a II. félév első három napján fejezzük be a témakört. Ez évi 32 óra. Tanév közben is állandó fejlesztési feladatként kezeljük.
Hosszabb távú célunk: Minden tanulót eljuttatni a képességeinek optimumára, valamint az önálló ismeretszerzés képességének fejlesztése.
Célkitűzéseink: A tanuláshoz való viszony formálása.
A tanulóknak ez lehetőséget ad arra, hogy átgondolják, átértékeljék a tanuláshoz, a tanáraikhoz való viszonyukat. Fontos, hogy elfogadó légkörben minden gyermek beszélhessen iskolai nehézségeiről, jó, vagy kevésbé jó tapasztalatairól, feldolgozatlan élményeiről.
Képességek fejlesztése: Az egyes képességcsoportokat időszakosan és visszatérően középpontba állítjuk és kiemelten kezeljük.
Személyiség-építés: A tanulásmódszertan tanítása során a személyiség egészére hatunk. Ez a gyermek pillanatnyi állapotához, helyzetéhez való alkalmazkodást jelenti.
Tanulási szokások kialakítása: Személyre szabott tanulási módszerek megtanítása. Az órák során konkrét eljárásokat, tanulási fogásokat mutatunk be, és gyakoroltatunk a szokássá válásig.
Követelmény: Az igényesség és az önfejlesztés vágyának és örömének a felébresztése.
A felső tagozat tanulóit 12-15 fős csoportokra osztjuk előzetes felmérés, egyeztetés után attól függően, hogy milyen a tanulási motiváltságuk, eredményük. Homogén összetételre törekszünk.
Pedagógusaink nagyon alaposan felkészülnek ezekre az órákra. A foglalkozások igen eszközigényesek. De tapasztalataink szerint megtérül a befektetett energia.
Témakörök: Mire való az iskola?
A tanulás belső feltételei
Koncentráció
Beszédművelés
Kifejező olvasás
Dinamikus olvasás
Olvasásfejlesztés számítógépen
Az emlékezet fejlesztése
Gondolkodási kultúra
Önművelés
A modul értékelése: Minden szeptemberi és januári foglalkozás után kérjük a tanulók visszajelzését. Az 5. és 7. évfolyamok év elején, és a 8. évfolyam félévkor „Tanulási stratégia és motiváció" felmérési lapot töltenek ki.
Eszközeink: Könyv a tanulásról, Tanári kézikönyv, technikai eszközök.
Várható eredmények:
- javul a tanulók iskolához és tanuláshoz való viszonya,
- javulnak a képességeik,
- érettebb lesz a személyiségük,
- helyes tanulási módszerek alakulnak ki, s ezáltal eredményesebbé válik a tanulás.
Az előbb leírtakat a Szent-Györgyi Albert által írt megállapítás támasztja alá, amely egyúttal a modul mottója is:
„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog." |