A tanulás tanítása E-mail

Szókeresés Projekthét keretében diákjaink a „Hogyan tanuljunk eredményesebben?" kérdéskört járták körül. Ennek a modulnak a bevezetését 1998-ban határozta el a tantestület. A pedagógusok 30 órás tanfolyam keretében sajátították el a tanulásmódszertant tanító fejlesztési technikát, majd beépítettük a helyi tantervbe a megvalósítását.


A gyakorlatban ez úgy történik, hogy minden tanév kezdete előtti héten az egy osztályban tanító pedagógusok összeülnek, és felosztják egymás között a témákat. A tanév elején három napon át dolgozunk az adott témakörrel; illetve a II. félév első három napján fejezzük be a témakört. Ez évi 32 óra. Tanév közben is állandó fejlesztési feladatként kezeljük.

Hosszabb távú célunk: Minden tanulót eljuttatni a képességeinek optimumára, valamint az önálló ismeretszerzés képességének fejlesztése.

Célkitűzéseink: A tanuláshoz való viszony formálása.

A tanulóknak ez lehetőséget ad arra, hogy átgondolják, átértékeljék a tanuláshoz, a tanáraikhoz való viszonyukat. Fontos, hogy elfogadó légkörben minden gyermek beszélhessen iskolai nehézségeiről, jó, vagy kevésbé jó tapasztalatairól, feldolgozatlan élményeiről.

Képességek fejlesztése: Az egyes képességcsoportokat időszakosan és visszatérően középpontba állítjuk és kiemelten kezeljük.

Személyiség-építés: A tanulásmódszertan tanítása során a személyiség egészére hatunk. Ez a gyermek pillanatnyi állapotához, helyzetéhez való alkalmazkodást jelenti.

Tanulási szokások kialakítása: Személyre szabott tanulási módszerek megtanítása. Az órák során konkrét eljárásokat, tanulási fogásokat mutatunk be, és gyakoroltatunk a szokássá válásig.

Követelmény: Az igényesség és az önfejlesztés vágyának és örömének a felébresztése.

A felső tagozat tanulóit 12-15 fős csoportokra osztjuk előzetes felmérés, egyeztetés után attól függően, hogy milyen a tanulási motiváltságuk, eredményük. Homogén összetételre törekszünk.

Pedagógusaink nagyon alaposan felkészülnek ezekre az órákra. A foglalkozások igen eszközigényesek. De tapasztalataink szerint megtérül a befektetett energia.

Témakörök:     Mire való az iskola?

                        A tanulás belső feltételei

                        Koncentráció

                        Beszédművelés

                        Kifejező olvasás

                        Dinamikus olvasás

                        Olvasásfejlesztés számítógépen

                        Az emlékezet fejlesztése

                        Gondolkodási kultúra

                        Önművelés

A modul értékelése: Minden szeptemberi és januári foglalkozás után kérjük a tanulók visszajelzését. Az 5. és 7. évfolyamok év elején, és a 8. évfolyam félévkor „Tanulási stratégia és motiváció" felmérési lapot töltenek ki.

Eszközeink: Könyv a tanulásról, Tanári kézikönyv, technikai eszközök.

Várható eredmények:

-         javul a tanulók iskolához és tanuláshoz való viszonya,

-         javulnak a képességeik,

-         érettebb lesz a személyiségük,

-         helyes tanulási módszerek alakulnak ki, s ezáltal eredményesebbé válik a tanulás.

Az előbb leírtakat a Szent-Györgyi Albert által írt megállapítás támasztja alá, amely egyúttal a modul mottója is:

„Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog."

 
Joomla SEO powered by JoomSEF